Intel zamiesza w kartach graficznych

Dostosuj

Intel zamiesza w kartach graficznych

Intel potwierdził plany wprowadzenia na rynek własnego układu graficznego o kodowej nazwie Larrabee, który ma konkurować z najnowszymi kartami nVidii i ATI oraz udostępnił kolejne szczegóły chipu. Architektura nowego projektu znacznie różni się od standardowego GPU. Larrabee stanowić będzie graficzny procesor interpretujący kod x86 i dysponować ma możliwością jednoczesnego pełnienia funkcji obliczeniowych i obsługi instrukcji graficznych. W budowie rdzenia dostrzec można zmodyfikowane jądra procesorów Intel Pentium, bogatsze o jednostkę przetwarzania wektorowego (VPU), rozszerzone 64-bitowe instrukcje i wielowątkowość.

Cechą nowych procesorów, która ma znacząco wpłynąć na wzrost wydajności jest m.in. wykorzystanie oferowanej przez jądro Pentium pamięci konherentnej. Każdy z rdzeni ma dostęp do pamięci podręcznej L2 innego rdzenia. Oznacza to, że dane będą musiały został pobrane tylko do jednego z nich. W przypadku zwykłych kart graficznych, każda z grup jednostek obliczeniowych ma własną pamięć podręczną, do której nie mają dostępu inne, przez co raz wczytane dane muszą w razie potrzeby zostać jeszcze kilkukrotnie pobrane przez kolejne grupy. Zastosowanie magistrali pierścieniowej uprości komunikację wszystkich elementów układu.

Larrabee jest zgodny z dowolnym graficznym API. Po napisaniu odpowiednich sterowników może bez przeszkód pracować z bibliotekami graficznymi DirectX 10, OpenGL 2.0 i ich kolejnymi edycjami. Na rynku pojawią się wersje 8-, 16-, 24-, 36- i 48-rdzeniowe. Taktowanie układu wyniesie od 1,7 do 2,5 GHz, a szacowana wydajność osiągnie od 1,7 do 2,5 teraflopa. Karty z chipem Intel Larrabee będą współpracować z pamięciami GDDR5 i komunikować się z komputerem za pomocą szyny PCI-Express 2.0. Pierwsze chipy oparte o tą architekturę mają pojawić się na przełomie 2009/2010 roku.

PC Lab

KomentarzeKomentarze

  • Yakcyll

    #1 | mewIndigo~

    2008-08-06 15:21:45

    W budowie rdzenia dostrzec można zmodyfikowane jądra procesorów Intel Pentium, bogatsze o jednostkę przetwarzania wektorowego (VPU), rozszerzone 64-bitowe instrukcje i wielowątkowość.

    Warto zaznaczyć, że miały być to modele Pentium MMX... =]
  • Kris^u

    #2 | Kris^u

    2008-08-06 15:26:22

    i SSE =]
  • Yakcyll

    #3 | mewIndigo~

    2008-08-06 15:45:33

    SSE pierwszy raz zastosowano w P3, natomiast ja mówię o P1 MMX, przeróbce P z instrukcjami MMX.

    Czytałem w Czipie, że Intel ma wypuścić układ graficzny oparty o owe jednostki, dlatego zwróciłem na to uwagę.
  • samolot

    #4 | Krolewicz

    2008-08-06 16:50:27

    a mi sie wydaje, że obaj trochę się mylicie :D

    mmx i sse to są instrukcje, a pentium się pewnie tak nazywał bo jako pierwszy je obsługiwał
  • Yakcyll

    #5 | mewIndigo~

    2008-08-06 16:52:23

    A nie to napisałem? :D
    A przynajmniej o to mi chodziło.
  • MASTER-K

    #6 | MASTER-K

    2008-08-06 18:23:36

    Tak czy siak 1,7 do 2,5 teraflopa to za mało bedzie na Ati(AMD) i nVidia zwłaszcza na przełomie następnego roku.Chociaż wróżką nie jestem :)
  • TroPtyN

    #7 | TroPtyN

    2008-08-06 21:52:56

    O rany, nie \"teraflopa\", lecz \"teraflopsa\"! Ta eska jest integralną częścią omawianej jednostki!

    Co do intelowskiego GPU: nie zdziwiłbym się, gdy się okazało, iż ten układ nie będzie zbyt dobry. Ale obym się mylił, nowa konkurencja na rynku może dać wiele dobrego.
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

134 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.