DirectX 11 pod choinkę

Dostosuj

Prace nad specyfikacją DirectX 11 powoli dobiegają końca. Nie będzie już żadnych większych zmian, więc producenci układów graficznych mogą już finalizować projekty chip-ów obsługujących nadchodzący standard. Co prawda wiele zależy od premiery Windows 7, jednak już wiemy, że druga generacja kart graficznych nVidii wykonanych w 40nm procesie produkcyjnym, ma być zgodna z najnowszym API, a ich produkcja rozpocząć się ma do końca tego roku.

 

DirectX 11 jest jedną z nowinek, które nadejdą wraz z premierą nowego systemu operacyjnego Microsoft-u, czyli Windows 7, aczkolwiek kilka miesięcy przed premierą "siódemki" spodziewać możemy się układów graficznych zgodnych z DX11. Przemyślenia nad sensem zakupu takiej karty w momencie, gdy nie będzie możliwości wykorzystania ich pełnej mocy, pozostawmy przyszłym kupcom, tymczasem przyjrzyjmy się kluczowym zmianom wprowadzanym przez nowy API:

 

  • Shader obliczeniowy (Compute Shader) pozwoli na wykorzystanie karty graficznej jako serii procesorów równoległych do obliczeń nie związanych z grafiką, czyli jednostki przetwarzania grafiki ogólnego przeznaczenia (General Purpose Graphic Processing Unit - GPGPU).
  • Sprzętowa teselacja polega na podzieleniu figury geometrycznej zbudowanej z dużych trójkątów na mniejsze, a następnie na nałożeniu na to mapy normalnej (efekt displacement mapping) w celu uzyskania wyglądu pozbawionego kantów, takich, które szczególnie widoczne były w przypadku gier opartych na silniku Doom3, gdzie głowy postaci obserwowane pod odpowiednim kątem wyglądały jak wyciosane z drewna.
  • Wielowątkowa obsługa zasobów (Multi-threaded resource handling) umożliwi wsparcie dla kart wieloprocesorowych, czy też wielu kart graficznych łączonych w SLI/CF z poziomu API co ma zapewnić dobrą skalowalność tego typu rozwiązań w każdej grze pisanej pod DX11.

 

Zapowiedzi tradycyjnie już prezentują się zachęcająco, zanim jednak na własne oczy przekonamy się, co tak naprawdę DirectX 11 zmieni w nadchodzących tytułach, przyjdzie nam poczekać niemal rok od premiery układów zdolnych do obsługi nowego standardu. W międzyczasie mogą co prawda pojawić się łatki umożliwiające implementację nowych efektów w istniejących już tytułach DX10, ale jak do tej pory nie wiemy o żadnej z przyszłych gier, która natywnie wspierałaby nadchodzące API.

 

Źródło: Fudzilla

KomentarzeKomentarze

  • El_Matador_SSJ

    #1 | Matador

    2009-01-12 08:31:59

    Ciekawe czy wydajnościowo sprzęt będzie się sprawował lepiej niż pierwsze karty zgodne z DX10, które ledwo dyszały w grach, a na nowym API graficznie niewiele różniły się od DX9c.
  • yeltzyn

    #2 | wzf | yeltzyn

    2009-01-12 14:14:55

    displacement i gi w czasie rzeczywistym :OOOOOO to bedzie masakra i miodnosc do potegi.
  • Preak

    #3 | Preak

    2009-01-12 16:16:46

    taa, a ja dopiero karte na 10.1 qpilem ;/
  • petZor

    #4 | petzoR

    2009-01-12 16:26:47

    jak ktoś ma dużo kasy to sobie kupi taki sprzęt ale po co ;o
  • conish

    #5 | conish

    2009-01-12 18:29:30

    zastanawiajace podobienstwo do
    http://www.tweaks.pl/news,directx_11_zapowiedziany,3003.html
    tyle, ze tamten news pisany jest w lipcu zeszlego roku :(
  • skT

    #6 | skT | DAJ MINUSA!

    2009-01-12 20:46:29

    haha :d niezła spostrzegawczość xD ile szukałeś tego newsa xD?
  • conish

    #7 | conish

    2009-01-12 20:55:39

    wpisalem Shader obliczeniowy (Compute Shader) w google
  • El_Matador_SSJ

    #8 | Matador

    2009-01-12 20:55:45

    Do pana malkontenta powyżej, który najwidoczniej bardzo się nudzi spędzając czas przed komputerem i koniecznie chce coś udowodnić :)
    Powyższy news powstał w głównej mierze na podstawie materiałów do których linki podaje niżej:
    http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11363&Itemid=1
    http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=view&id=11362&Itemid=1
    Po czym stwierdziłem, że osobom, które niekoniecznie śledzą temat warto przypomnieć co takiego wprowadzi DX11, w tym celu wykonując małe prace archeologiczne i wygrzebując listę nowinek nowego API stąd:
    http://www.in4.pl/komentarze.htm?kbt=N&news_id=16533
    Jak widać, moje źródło jest o godzinę starsze od podanego przez Ciebie conish - może to gorzej? xD Serio nie mam pojęcia co złego widzisz w tym, że przy okazji newsa o dacie premiery układów zgodnych z dx11 przypomniałem naszym czytelnikom, na czym te zmiany będą polegać, jak widać wszystkim się nie dogodzi :)
  • DRC2008

    #9 | DRC

    2009-01-13 19:45:48

    tia, pewnie znowu różnica bedzie znikoma, poprostu poblokują antyaliasing badź detale Very High pod dx10 i zmuszą nas do kupienia kart dx11
  • miodek1337

    #10 | MiOdeK aka MdK :D

    2009-02-07 14:43:24

    W Crysis 2 pewnie tylko ultra low i 640x480 bedzie w DX10 :D
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

118 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.