Quake 4..3..2..1

Dostosuj

Quake 4..3..2..1

Czujecie te wzbierające emocje? Narasta w Was pragnienie doświadczenia czegoś nowego? Zbliżamy się powoli do momentu, na który miliony graczy czeka już dobrych parę lat. Największe na świecie LAN Party poświęcone najbardziej kultowym grom FPP rozpocznie się już za kilkadziesiąt godzin. Ponad 6 tysięcy hardkorowych graczy, maniaków gier spod znaku ID Software (i pokrewnych) w tej chwili powoli przygotowuje się do corocznego święta.

Ale nie o QuakeConie chciałem tu pisać, o nie. W piątek o godzinie 13:30 miejscowego czasu (20:30 naszego) na głównej scenie tej imprezy rozpocznie się specjalna prezentacja ID Software. Nie ma co się długo zastanawiać i rozwodzić nad zgadywaniem co będzie tematem tej prezentacji. Quake 4.


Od kilku miesięcy po długim milczeniu wreszcie zaczęły wypływać na światło dzienne informacje dotyczące tej jednej z najbardziej oczekiwanych gier. Pojawiło się mnóstwo screenów, film, parę wywiadów. Coraz głośniej zaczęło się o tym mówić. Wiele osób z wielką zawziętością zbierało wszystkie publikacje dotyczące gry z uporem maniaka analizując każde słowo twórców. Wkrótce stało się jasne, że na tegorocznym QuakeConie zobaczymy, a nawet będziemy mogli pograć w Q4Test.

Niektórzy mają wątpliwości co do tego czy ID Software zdecyduje się tradycyjnie udostępnić tą testową wersję gry w sieci czy tylko pozwoli pograć w nią na specjalnie przygotowanych do tego stanowiskach na imprezie. Krążą plotki, że pierwsi gracze mają już zaszczyt testować grę w siedzibie twórców. Ja jednak wierzę, że Carmack i Spółka nie zawiodą graczy na całym świecie i tak jak to było w przypadku wszystkich poprzednich części serii, pozwolą nam skosztować tortu, zanim jeszcze będzie całkowicie gotowy.

Oczywiście nie ma co się za dużo spodziewać: jedna lub dwie mapy, nie wszystkie bronie, jeden-dwa modele, tylko tryb multiplayer, ubogie menu, gubiące się tekstury, bugi, niedopracowana fizyka... Ale przecież po to właśnie zawsze wychodziły QTesty - żeby gracze sami wypracowali to co najlepsze dla gry i aktywnie współpracowali z twórcami czyniąc ten tytuł godnym swoich przodków.

A na co czekamy? Na stary dobry czysty deathmatch. Od czasów legendarnego QW wielu było naśladowców, którzy starali się uatrakcyjnić swoje wizje dobrej rozgrywki implementując pełno "oryginalnych" pomysłów. Kilka trybów broni, specjalny ekwipunek, różne śmieszne tryby rozgrywki, klasy graczy, sklepy, skrzynie, za którymi można chować się do woli.. Tymczasem najlepsza zabawa jest zawsze wtedy, kiedy zasady są proste. Masz kilka broni, mapę i przeciwnika i jazda. W jednym z najlepszych poradników jak zaprojektować własną grę, Sloperama, przeczytałem kiedyś, że dobra gra powinna być prosta do nauczenia się, trudna do osiągnięcia w niej mistrzostwa. I chyba każdy kto kiedykolwiek grał w jakiegokolwiek Quake'a z tym się zgodzi.

Wśród wielu wypowiedzi członków ID Software czytaliśmy, że w grze będzie można jeździć pojazdami, chodzić większą grupą żołnierzy, w pewnym momencie zostać przerobionym częściowo na Strogg'a... Na szczęście wszystko to pozostawione zostało w trybie Single Player. Według zapewnień twórców, znów zobaczymy multiplayer prawdziwie spod znaku Q. Ale jakieś nowości przecież muszą być. Do łask powrócić ma Nailgun (czy może oznacza to też, że autorem ścieżki dzwiękowej znów będzie Trent Reznor? ;) ), Railgun'a spotka mała rekonstrukcja. Tutaj nie ma się co rozwodzić, pożyjemy, zobaczymy. Sklep internetowy Amazon.com podaje w swoim opisie gry, że w deathmatchu wcielić się będzie można w człowieka lub Strogg'a. Czy oznacza to podział na klasy? Oby nie - przed premierą Q3 też chodziły plotki o tym, że wybór modelu decydował będzie o szybkości poruszania się, zwinności i sile gracza. Mam nadzieję, że ID zostawi ten pomysł dla Enemy Territory: Quake Wars. Swoją drogą, Amazon podaje 31 października jako datę premiery gry i choć ID zaprzeczyło jakoby jakaś konkretna data była już ustalona, sześć lat temu ten sam sklep trafił dokładnie z datą premiery Q3...

Wiele osób narzeka, że Quake 4 będzie biedny, bo robiony na enginie Doom'a 3. Mówią, że multiplayer w D3 jest beznadziejny, oświetlenie psuje całą zabawę, etc. etc. Cóż, tak naprawdę nic to nie znaczy, bo silnik przecież można naginać jak się chce, konfigurować go do woli i wykorzystywać tylko to co potrzebne. Doom 3 od samego początku nastawiony był na dobrą rozgrywkę dla jednego gracza, multiplayer nigdy nie był czymś, na czym twórcy skupiali swoją uwagę przez dłuższy czas. Tymczasem seria Quake słynie przede wszystkim właśnie z doskonałości trybu sieciowego. Screeny, które dotychczas oglądaliśmy mają za zadanie pokazywać wszystkie możliwości silnika, pokazywać klimat gry, zaawansowaną technologię. Zauważcie jak różnią się screeny promujące Q3 od tego co widzimy po załadowaniu naszych configów. Zupełnie inna gra. W Q4 zapewne też masa komend pozwoli nam naciągnąć grafikę do bardzo dalekiego stopnia.

ID Software ma już ogromne doświadczenie w produkowaniu gier "scenowych", w okół których wytwarza się społeczność fanów. Programiści tej firmy wiedzą, że szybko trzeba dostarczyć graczom odpowiednie narzędzia - nie tylko edytory map, modeli, kodu źródłowego, ale też umożliwić działanie takich rzeczy jak GTV, sprawne nagrywanie dem (swoją drogą wcale bym się nie zdziwił, gdyby Q4 wyszedł już z możliwością nagrywania dem MVD). Nie ma więc się co obawiać takiej sytuacji jaka ma miejsce w światku Painkillera. ;) Zaraz zresztą do pracy zabierze się cała masa modderów, mapperów, programistów i grafików, których na scenie jest całe mnóstwo.

Nie mogę się już doczekać pierwszych turniejów w nowego Quake'a. Lada moment do czynnej gry w Quake'a powróci cała ekipa, która w tej chwili męczy się przy innych grach. Fatal1ty na pewno nie zmarnuje szansy do zarobienia kolejnych tysięcy dolarów, mam nadzieję, że nie zawiedzie nas też aktualna czołówka Q3. Z wielką chęcią zobaczę jak panowie będą sobie radzić w nowym-starym środowisku. Na samą myśl o tym wzbierają we mnie emocje jakie kiedyś towarzyszyły takim turniejom jak Razer czy Babbages CPL.

Oczywistym chyba jest, że kolejne edycje ESWC i WCG bez otwartych turniejów Q4 się nie obejdą. To będzie wielki powrót w wielkim stylu. Nie wiem czy wy też macie takie odczucie, ale WCG bez Q3 jakoś nigdy nie było zbyt interesujące... Emocje, których brakowało mi od dawna powrócą i to mam nadzieję, że z większą siłą, teraz, gdy mamy takich wspaniałych ludzi jak ekipa Radia iTG, którzy naprawdę dobrze wiedzą jak zwiększyć doznania wszystkich kibiców.

Wielu ludzi liczy na to, że Q4 mogłoby pojawić się na CPL-owskim World Tour. Angel Munoz jakiś czas temu wyraźnie powiedział, że to raczej niemożliwe. "Szczerze wątpię, aby ID Software dało nam licencję na wykorzystanie ich gry." Na takich warunkach, na jakich CPL wykorzystuje PK - oczywiście. Ale jeśli CPL zmniejszyłoby trochę swoje wymagania, pewien jestem, że doszliby z ID do porozumienia. Oczywiście - ID nigdy nie pójdzie na wyłączność używania Q4 przez CPL na turniejach, bo ESWC jest o wiele ciekawsze nawet niż cała Światowa Trasa.

Całe mnóstwo lig i turniejów zainteresowanych będzie w organizowaniu turniejów Q4. Z tego co publicznie wiadomo, CPL ma wyłączność na Painkillera tylko w przypadku turniejów o puli nagród większej niż 10 000 USD. Trudno spodziewać się, aby ESWC i WCG ograniczyło swoje nagrody do tej kwoty... Pocieszające jest jednak kilka faktów i teorii. Być może wymagania CPL co do wyłączności na grę dotyczą tylko głównej platformy World Tour, a ta - jak dobrze wiemy - w 2006 roku ma być grą drużynową. Prawdopodobnie mało która firma zgodziłaby się, aby ich gra była tą drugą, niejako w cieniu pierwszej, a jednocześnie tylko na tych turniejach grana - oczywiście jeżeli bierzemy pod uwagę jakąś porządną grę, a znając upodobania CPL do organizowania turniejów na różnych dziwnych platformach (Halo?), można w to trochę wątpić... Faktem jednak jest, że po wywiadzie z Munozem na GotFrag, w którym opowiedział całą historię konfliktu CPL z ID i wyraził chęć pojednania, nagle przesunięto ogłoszenie platform turniejowych na bliżej nieokreśloną przyszłośc. Jednocześnie ekipa CPL przestała jednoznacznie zaprzeczać na swoim forum, że Q4 będzie na WT obecny. Być może więc rzeczywiście nawiązał się dialog pomiędzy tą ligą a twórcami gry? Jak zwykle nie pozostaje nam nic innego jak tylko czekać...

Jednak gdyby CPL miało zyskać wyłączność na Q4, wtedy mam nadzieję, że ID Software dobrze zatroszczy się o swoją grę i wybierze to, co dla niej (i dla nas) będzie najlepsze. Pytanie tylko, czy w 2006 roku zamiast 5 dużych turniejów rozrzuconych po całym świecie, uda nam się zobaczyć coś więcej poza ESWC, WCG i QuakeCon'em z taką pulą nagród...?

Niniejszy tekst jest subiektywną opinią autora i nie jest oficjalnym stanowiskiem serwisu eSports.pl.

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • Pajda

    #0 | Pajda

    2005-08-09 13:29:29

    Nie no kazdy powinien znac Raven za Heretica 2 i Hexena 2, SoFy, no i w koncu JK2 i JA. Kurcze ja jeszcze pamietam ich TakeNoPrisoners i chyba jeden z oficjalnych dodatkow do Q2 tez byl ich.
  • Van Helsing

    #0 | 3r!c

    2005-08-09 13:35:24

    No słyszałem o tym, że Carmacowi znudził się silnik d3 i postanowił napisać już coś nowego. Ciekawe dlaczego czyżby się przejął UE 3?
  • ziel1na

    #0 | ziel1na

    2005-08-09 16:49:56

    no tak ale jak z tego robic cos widowiskowego bez pktv i bez dzialajacych poprawnie dem ;/

    a gracze tez niestety narzekaja na mase bugow w grze..
    aczkolwiek ja tam lubie PK :)
  • .u4

    #0 | .u4

    2005-08-09 16:55:13

    z1, ty na nawet nie masz pk zainstalowanego :D
  • ziel1na

    #0 | ziel1na

    2005-08-09 17:01:47

    a czy ja gdzies napisalem ze mam zainstalowne i gram ? :E

    ale dobra wracajmy do tematu bo tutaj o q4 sie rozchodzi ;x
  • Hakan

    #0 | Hakan

    2005-08-09 17:11:13

    W takim razie po co jeszcze ten text?
  • e2

    #0 | edwa

    2005-08-09 17:30:14

    taa ja też :D na meczu z oshem to udowodniłem :D
  • e2

    #0 | edwa

    2005-08-09 17:31:23

    tak mało? :P
  • e2

    #0 | edwa

    2005-08-09 17:32:23

    taki wymysł pewnego pana na tym serwisie :)
  • .u4

    #0 | .u4

    2005-08-09 17:59:41

    po prostu stwierdzam fakt, beju :F
  • .u4

    #0 | .u4

    2005-08-09 18:02:32

    wszystkie quake\'i byly w pyte, wiec nie martwie sie o q4... wierze, ze tez bedzie ostro wykrecal...
  • bytek

    #0 | m_D

    2005-08-09 21:41:31

    rzartójesz B< ?
    ja w kłęjka jade najlepsze boty ! :D


    ;P
  • Van Helsing

    #0 | 3r!c

    2005-08-09 23:02:26

    Ja z I can win mam problem..
  • [-SLP-]RiV

    #0 | Mam na imie Oskar;D

    2005-08-09 23:07:05

    to wymien baterie w wibratorze :D
  • yareq

    #0 | yar

    2005-08-09 23:15:26

    Zeby nie bylo niedomowien ;].
  • yareq

    #0 | yar

    2005-08-09 23:17:57

    SoFy byly beznadziejne :P.

    EDIT: do zlego komentarza odpowiedzialem, ale grunt ze w ogole do Ciebie :P.
  • bizzare

    #0 | bizz

    2005-08-09 23:40:15

    Bozia dala raczki ?:D
  • bytek

    #0 | m_D

    2005-08-10 00:38:40

    moge ci dac lekcje :D 50 ojro za godzine :P
  • Mav9l1ty

    #0 | Mav_

    2005-08-10 01:07:35

    Tak do polowy tekst dobry i dobrze sie czyta bo nie ma domyslow i gdyban

    Odniosłem identyczne wrażenie =o
  • SpOoN_Frager

    #0 | SpOoN | off

    2005-08-10 01:13:13

    Cos w tym jest ;]
  • maniek1986

    #0 | [M]aniek

    2005-08-10 09:40:30

    Price: $49.99

    jak za tyle w Polsce bedzie to chyba nere sprzedam zeby to kupic :U
  • dRaZe

    #0 | Nanashi

    2005-08-10 09:46:57

    ultima.pl - 179 zł
  • ethical

    #0 | ethical

    2005-08-10 10:12:08

    :|
  • Van Helsing

    #0 | 3r!c

    2005-08-10 11:54:49

    Mam tylko afrykańskie guziki...
  • Grmx

    #0 | OFF @ Grumx

    2005-08-10 14:31:43

    - \"For better or worse the vehicles are not part of multiplayer\"
    - \"Online gameplay action in QUAKE 4 is based on the speed, style and overall multiplayer feel found in the popular QUAKE III Arena(r), and allows gamers to play in Deathmatch, Team Deathmatch, Arena, CTF and Tournament modes on the Strogg or Marine teams\".
    - \"system req? 1800mhz , 512ram and radeon 9600series
    #quake4.pl @ quakenet
  • Grmx

    #0 | OFF @ Grumx

    2005-08-11 04:11:34

    http://esreality.com/files/inlineimages/29530-PICT0004.JPG
    taki tam syf :)
  • JuiCe

    #0 | JuiCe

    2005-08-11 11:09:41

    Tekst podobał mi się. Narzekania użytkowników jakoby było w nim zbyt dużo gdybania są nieuzasadnione ponieważ przy obecnym stanie naszej wiedzy na temat tej gry tylko to możemy robić.

    Co mnie niepokoi to to, że jest wiele opini/próśb/pragnień dotyczących podobieństwa Q4 do QW. Moim zdaniem, tego już nie da się powtórzyć i nawet nie powinno się do tego dążyć. Niesamowicie trudno będzie osiągnąć podobny efekt. Q1 był pierwszym tego rodzaju zjawiskiem. IMHO stworzenie po raz drugi czegoś równie świerzego będzie niemożliwe szczególnie, że gier FPP jest teraz taka mnogość i oferują tyle różnorodnych opcji, że zawsze ktoś będzie mógł zarzucucić wtórność nowemu tytułowi.

    iD software nie powinna czekać na fanów, by to oni zajęli się takim rzeczami jak GTV, MVD czy OSP. Oczywiście wiadomo, że scena zajmie się dopieszczaniem swojej ukochanej gry ale pozostawienie wszystkiego w jej rękach lub mamienie graczy ciągłymi obietnicami (vide PKTV) nie wyjdzie żadnemu tytułowi na dobre.

    Jeszcze raz gratuluję. GJ
  • retaliator

    #0 | retaliator

    2005-08-15 15:19:25

    tekst spoko.

    zgadzam sie z przedmowca, ze niestety ale QW bylo i minelo (tak wiem, jest jeszcze szczatkowa scena, tak pisze bo zaraz mi ktos zarzuci ze przeciez jeszcze sie gra w QW ;)

    sila QW moim zdaniem nie byla jakas szczegolna prostota czy tez \"czystosc\" tej gry, bo byly rozne takie teorie (choc rzeczywiscie, fizyka itd. jest prosciutka jesli porownac z dzisiejszymi produkcjami). sila bylo to, ze bylo to nowe, pierwsze full 3D FPP i w ogole. nastapil *skokowy* postep od czasu Doom 1 multiplayer, QW zjadal nawet wspanialego na owe czasy Duke Nukem 3D zarowno enginem jak i grywalnoscia po sieci. bylo, minelo, no chyba ze jakies Einsteiny 4-ty wymiar odkryja i beda gry 4D ;)
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-08-22 11:50:36

    to nie do konca prawda, bo pare ludzi z id software pracuje razem z raven i pewne koncepcje i zamierzenia raven musi wykonywac niezaleznie od swojego widzimisie. id bierze dosc wazny udzial w tworzeniu q4 :)
  • sxl

    #0 | sxl

    2005-08-22 11:56:59

    niestety nie wszyscy zdaja sobie z tego sprawe
  • Lukin

    #0 | Lukin

    2005-08-22 12:25:40

    Nop, tak jak napisałem ;P Przyłazi np. Tim Willits i mówi, że chce żeby w scenariuszu była zamiana w Strogga. Ale on tego nie wprowadza do gry tylko ludzie z Raven. Podobnie \"kerownicy\" z DreamCatchera zmieniali m.in. scenariusz \"Painikillera\", ale i tak o wszystko obwinia się People Can Fly ;)
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

337 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie