Modern Warfare 2 PC: epic fail roku 2009?

Dostosuj

A miało być  tak pięknie. W zasadzie, to wystarczyło opowiedzieć  nową historię w trybie single, dorobić  kilka map do multi, kilka nowych modeli, dorzucić  parę gadżetów i delikatnie podrasować  grafikę ku uciesze posiadaczy najnowszego sprzętu. Następnie dokleić na pudełku zgrabną dwójeczkę i cieszyć się z kolejnych milionów sprzedanych kopii. Wystarczyło wyciągnąć z rękawa asa każdego producenta bestsellerów, jakim jest klasyczny sequel i wszyscy byliby zadowoleni. Zamiast tego Infinity Ward postanowiło wywołać wojnę z graczami PC.

 

 

Wszystko zaczęło się od rozdrażnienia całej społeczności wiadomością o podniesieniu ceny Modern Warfare 2 do 59.99 $ (przy obecnym kursie złotówki 172 zł –  dla porównania, COD4 w dniu premiery kosztował 99 zł). Jednak po krótkiej dyskusji gracze doszli do wniosku, że są w stanie wydać taką sumę na grę tej klasy. Następnie pojawiła się oficjalna wiadomość: bety ani dema nie będzie. Wystawiona po raz kolejny na próbę cierpliwość graczy wytrzymała. Jednak w ostatni weekend IW przeciągnęło strunę, podając ustami community managera, Roberta „FourZeroTwo” Bowlinga, trzy hasła: Steam, VAC oraz IW.NET. O ile pierwsze dwie informacje wywołały zdziwienie oraz głosy sprzeciwu, o tyle ostatnia, wykluczająca jednocześnie istnienie serwerów dedykowanych, wywołała burzę. Gradową.

 

 

 

IW.NET jest systemem opierającym się  na tzw. matchmakingu, czyli wyszukiwaniu „odpowiednich dla gracza”  serwerów tworzonych tylko i wyłącznie przez graczy – takie gamingowe P2P. Innymi słowy, sprowadzającym jakość rozgrywki od strony technicznej do poziomu, pożal się Boże, FPS-ów typu WarRock, bądź Combat Arms. Porównywanie doznań z rozgrywki na serwerze postawionym przez użytkownika na łączu ADSL, którego przepustowość wychodząca w 90% przypadków nie przekracza 1Mbit/s, z tą samą rozgrywką przeprowadzoną na serwerze dedykowanym, podpiętym do symetrycznego łącza 100Mbit/s w bliskim sąsiedztwie najszybszych połączeń międzynarodowych, jest po prostu zbędne dla przeciętnego użytkownika komputera.

 

Gracze zostali postawieni w sytuacji, w której mają zapłacić więcej za grę, która najzwyczajniej w świecie gwałci wszystkie idee stworzone przez lata w środowisku graczy komputerowych, a której to przed zakupem w żaden sposób nie będą mogli się przyjrzeć. Tym samym, nie czara, a wiadro goryczy zostało przelane. Na kontratak społeczności nie trzeba było czekać. Tysiące postów na oficjalnym forum wyrażające dezaprobatę pojawiło się w przeciągu kilku godzin. Większość z nich była skrzętnie usuwana. Można było znaleźć wśród nich groźby, prośby, a nawet klątwy rzucane na IW. Pojawiły się nawet głosy solidarności ze strony graczy konsolowych, którzy rozumieją specyfikę platformy PC! Internetowe odpowiedniki transparentów w postaci sygnatur na forum, tysiące anulowanych preorderów i petycja, którą podpisało już ponad 120 tys. graczy. Gdyby wierzyć, a są ku temu przesłanki, że każda osoba podpisująca petycję wycofała swój preorder MW2, to duet Activision Blizzard / Infinity Ward stracił już ponad siedem milionów dolarów. W ciągu dwóch dni MW2 na PC spadło w rankingu bestsellerów brytyjskiej strony sklepu Amazon o kilkadziesiąt pozycji (do tej pory w pierwszej dziesiątce), otrzymując ocenę 1 na 5. Niektóre przerażone sytuacją sklepy, oferują swoim klientom rabaty w zamian za utrzymanie preordera. Na oficjalnym forum pojawiła się dziś wypowiedź 41 letniego ojca, który powiedział swoim dzieciom, że nie kupi MW2 na X360/PS3, dopóki IW nie dostarczy serwerów dedykowanych dla PC. Śmieszne?

 

 

- Jeżeli IW nic nie zmieni w związku z MP w MW2, to z pewnością gra się nie przyjmie i zostaniemy przy starym, dobrym CoD4. Jak dla mnie to dobra wiadomość, ponieważ nie będzie się trzeba uczyć nowej gry, map, nadów, taktyk itd. Poza tym widać, że IW szuka sposobu, żeby jak najwięcej zarobić na MW2. Dzięki temu systemowi będą mogli pobierać opłaty za mappacki i tym podobne. - napisał Marcin „doomciak” Jesiotr, gracz tempus moriendi, jednej z najlepszych polskich drużyn COD4.

 

Doomciak widzi w IW.NET to, co wszyscy – chęć dodatkowego zarobku. Natomiast IW mówi coś zupełnie innego. „Po prostu stawiamy doznania graczy wyżej niż modding”, możemy przeczytać w artykule na stronie Gameinformer. Tłumaczą się informacjami otrzymanymi od fanów, którzy nie mogli znaleźć odpowiedniego dla siebie serwera pośród wszystkich cziterów, skillorów oraz zamkniętych społeczności. „Pomyśleliśmy: może byłoby fajnie, gdyby fani mogli po prostu pograć w ulubioną grę”, mówi Jason West, jeden z założycieli IW. No tak, to całkiem dobry pomysł. Tylko dlaczego niszczyć przy okazji zabawę całej reszcie? Nie lepiej stworzyć nową serię wycelowaną specjalnie w niezadowolonych graczy? Nazwać ją Call of Dyngus i pozwolić im biegać z pistoletami na wodę i jajkami zamiast grantów – hit murowany. Litości! Podobnie można potraktować tłumaczenia, które dotyczą piractwa. Według developera, aż 60% graczy online posiada nielegalne kopie. Skąd oni biorą takie dane?

 

 

Zdumiewają mnie komentarze dotyczące całej sytuacji, które widzę pod wiadomościami w naszym serwisie. „Stabilizacja”, „oczyszczenie” i „gonienie CS-a jako platformy esportowej” to słowa kluczowe, które się w nich pojawiają. Mają to być domniemane przez użytkowników efekty ew. pozostania sceny przy COD4. Owszem, stabilizacja będzie, bo nie będzie zmian. Nastąpi również oczyszczenie sceny ze śliniących się na nowe rangi trzynastolatków, którzy niezależnie od rozwoju wydarzeń przeniosą się do MW2. Natomiast teoria mówiąca o tym, jakoby pozostanie na tak przeczyszczonej scenie pozwoliło dogonić CS-a, to po prostu wierutna bzdura. Siłą CS-a jako platformy esportowej jest jego POPULARNOŚĆ. Nie „skillowość” rozgrywki, doskonałe mapy, ale właśnie popularność, którą zdobył w czasach, kiedy jeszcze nie było dla niego żadnej konkurencji na polu drużynowo-taktycznych FPS-ów. Dziś konkurencja jest duża, więc o zdobycie większej popularności jest trudniej. I choć czwarta odsłona jest przełomem dla serii Call of Duty, to pozostanie przy niej niczego nie zmieni. Popatrzmy chociażby na sytuację z totalnie spartaczonym przez Treyarch World at War. Znaleźli się oczywiście masochiści, którzy w to grają, ale większość sceny zawiodła się srodze i wróciła do Modern Warfare. Czy to zwiększyło jego popularność? Nie. Możemy mówić tylko o umocnieniu pozycji, na której scena była już od roku. Dlatego uważam, że przeprowadzka na nową, zaznaczam: równie dobrą, odsłonę serii jest niezbędna. Stabilny trzon sceny COD4 zapewni lepszą pozycję startową, a magia marketingu przyciągnie do MW2 nowych ludzi, zwiększając tym samym popularność, a co za tym idzie, również atrakcyjność jako platformy esportowej.

 

 

Długofalowe efekty cichego przyzwolenia z naszej strony mogą być jednak o wiele poważniejsze. Od paru ładnych lat rynki gier komputerowych i konsolowych przenikają się wzajemnie. Czasy, gdy gry na wszystkich platformach były prawie zawsze exclusive’ami (czyli dedykowane pod dany sprzęt) już dawno minęły. O ile „wymiana” tytułów pomiędzy konsolami a PC jest w porządku, o tyle przenoszenie standardów, które, nie oszukujmy się, na konsolach są niższe, wkracza na terytorium, którego powinniśmy bronić ze wszystkich sił. IW.NET i rozgrywki sieciowe oparte na P2P są właśnie takim standardem. Jeśli dziś nie przedstawimy wyraźnego sprzeciwu, za kilka lat okazać się może, że serwery dedykowane zniknęły, a razem z nimi esport. Na szczęście jest jeszcze nadzieja. Wykorzystując falę gniewu skierowaną przeciwko IW, DICE postanowiło poprzeć graczy, reklamując jednocześnie dwie produkcje z serii Battlefield, mające się ukazać w przyszłym roku.

 

K.M. Troedsson: „Serwery dedykowane FTW [for the win – przyp. autora]. Cokolwiek zapewnia lepsze doznania z rozgrywki online, jest dla nas ważne”.

 

Alan Kertz: „Jesteście oddani [ang. dedicated to – przyp. autora] swojej grze. Dlaczego wasze serwery nie miałyby być równie dedykowane? Rozumiemy Wasz ból, fani MW2 PC”.

 

Alan Kertz: „Czujemy, że to istotne, by spełniać unikalne potrzeby społeczności graczy PC. Serwery dedykowane są jedną z nich i zdajemy sobie z tego sprawę. Dla 1943 przygotowujemy zarówno przeglądarkę serwerów, jak i matchmaking, i to samo zamierzamy w związku z BFBC2. Ciężko pracujemy nad wersją PC z dedykowanym temu zadaniu zespołem, budując i formują tę grę, więc nie jest to port z konsoli. Zespół ten jest prowadzony przez deweloperów z DICE odpowiedzialnych za Battlefield 2 – doświadczonych i hardkorowych graczy PC”.

 

W ich słowa można wierzyć między innymi ze względu na to, że opóźnienie premiery Battlefield: 1943 na PC jest związane bezpośrednio z dostosowaniem rozgrywki i systemu do obowiązujących na PC standardów.

 

 

Nie będzie tym razem klasycznej puenty, ponieważ sprawa nie jest jeszcze zamknięta. Do premiery pozostały prawie trzy tygodnie i wszystko może się jeszcze zmienić. Będzie natomiast ostrzeżenie: nie zostawiajmy decyzji o tym, co jest dla nas najlepsze producentom, bo pewnego dnia możemy się obudzić w świecie, w którym nawet komputer jest konsolą. A tego chyba nie chcemy, prawda? Dlatego krzyczmy.

 

KomentarzeKomentarze

  • 1
  • 2
  • [fhn]AL|EN

    #31 | AL|EN

    2009-10-25 01:13:57

    Ty te BC2 to nawet fajowe po trailerach, ściągne i obadam z czym to się je.
  • Dziubasek

    #36 | Dziubasek

    2009-10-25 20:07:16

    Również daję zasłużoną 10-chę za tekst.
    Co do samej gry, dałem sobie spokój po MW. WaW porażka a tak naprawdę czego można się spodziewać po corocznej premierze tego samego tytułu ? Kiedyś się wypali... i tak sie stało.

    Moim cichym faworytem jest BF BC 2, niestety przyjdzie poczekać do marca, jednak DICE ufam a sam tytuł Battlefield ma solidne korzenie. Mam nadzieję że Panowie z DICE wyciągnął odpowiednie wnioski, a gra będzie dla a nie przeciw graczom. Czego sobię i wam życzę :)
  • fronki

    #37 | Fronki

    2009-10-25 21:53:50

    co do bad company, gram obecnie w pierwsza czesc (nie wydana na pc)i... szkoda, bo miałaby szanse powtórzyć sukces bf2.

    infantry fajne, szybkie, dość widowiskowe (generalnie granatem mozesz rozwalic przeciwnika razem ze sciena za ktora sie chowa :D) jedyny minus to pad... (jak by ktos wiedzial jak podlaczyc myszke do xboxa, msg me) :|

    dodatkowo mega fajny jest tryb "gold rush" ktory przypomina system kolejnych objectiv'ow z rtcw/et.
  • sla-

    #41 | Sławek

    2009-10-26 11:35:26

    No przecież w Xboxie masz port USB : a nawet 2 :D to sprawdz myszkę czy będzie dzialała jak masz pod usb :) Ja sprawdze jak wrócę do domu :D może w coda4 troche się potnie a jak dla mnie to nawet się nie zagłebiałem w bc (ostatnio włączyłem) ale jednak dla mnie mistrzem jest fifa :))
  • fronki

    #42 | Fronki

    2009-10-26 12:35:38

    nie bedzie :) myslisz ze nie sprawdzalem? :D w ps3 to samo, mimo ze myszka widzi, chyba tylko jedna gra obsluguje myszke - unreal :|

    ja mam fife 09 wiec jesli chetny daj znac, zreszta co do bc to tez daj znac:D zwlaszcza jesli jestes dobrym pilotem heli :D
  • fronki

    #46 | Fronki

    2009-10-26 20:30:48

    koniecznie!

    tylko z drugiej strony, to troche jak haxy :/
  • fronki

    #48 | Fronki

    2009-10-26 20:53:53

    :| mam xboxa tyle lat, gralem w mase gier, w tym fpp i myslalem ze jest ok.. ze sie przyzwyczialem.

    niestety razem z BC wrocily wspomienia z bf2 i mimo ze gra jest swietna to brakuje mi dwoch rzeczy: myszki i chlopakow z ktorymi gralem w bfa :D
  • Cysiek

    #49 | cysi3k

    2009-10-26 22:07:28

    XFPS - urządzonko do X'a którym można podmapować analog pod myszkę i buttony z pada pod klawe.

    HF ;-)
  • fronki

    #52 | Fronki

    2009-10-26 23:36:59

    pytaj bo to co dalej cysi3k kosztuje 250zł i jeszcze musze kupic pada przewodowego czyli bez sensu zabawa (bo za tyle to ja kupie grafe do desktopa)
  • Cysiek

    #54 | cysi3k

    2009-10-27 14:34:40

    Nic innego nie znajdziesz... sam szukałem i to długo (tydzień dłubania w godzinach pracy po forach i sklepach!) W dodatku doznania nie odzwierciedlają w 100% myszy... fakt - jest lepiej... dużo lepiej, ale analog nigdy nie będzie tak dokładny (analog, bo mysz mapuje osie Y/X na analogu). Zresztą wrzuć w youtube "XFPS" i oglądnij filmiki relacjonujące grę na tym cudaku to sam zobaczysz jaki jest realny efekt tego mapowania.

    Pytanie brzmi czy 250 zł za XFPS + 75 zł za pad na kablu to gra warta świeczki. Na to odpowiedź już chyba znasz ;-)
  • Mav9l1ty

    #39 | Mav_

    2009-10-26 07:10:13

    Rzadko ostatnio tutaj zaglądam, ale tego na serio Wam współczuję. Sobie w sumie też, bo czasami grywałem w multi COD4. Ale to jest jakieś chore.

    Tylko jasonie, jedna nieścisłość - jeśli zostały 3 tygodnie do premiery, nic już nie zostanie zmienione. Gra poszła już do tłoczni, więc co najwyżej można liczyć na jakieś gigantyczne patche.
  • jason.paury

    #40 | jason.paury

    2009-10-26 10:49:10

    no i właśnie o te patche mi chodziło :)
  • gregorianxXx

    #61 | gregorian

    2009-10-30 19:31:38

    BTW:

    to prawda ;D?

    http://gry.onet.pl/2069468,,Modern_Warfare_2_wyciekl,wiadomosc.html
  • Dziubasek

    #44 | Dziubasek

    2009-10-26 13:47:06

    Heh taka myśl mi przyszła propo konsoli, dla mnie poprostu niewyobrażalne jest granie w gry typu CoD, BF, na padzie... Może przyzwyczajenia z racji posiadanego PC, ale miałem niejednokrotnie możliwość grania np u kolegi i poprostu męczyło mnie to. Ktoś powie kwestia przywyczajenia, ...no też tak myślałem mając przez 2 m-ce konsoę w domu... i powiem wam że po kilku minutach grania wracałem na PC :)
  • Cysiek

    #55 | cysi3k

    2009-10-27 14:40:47

    Podzielam Twoje zdanie - FPS na padzie to porażka i po 6 miechach grania na konsoli nadal nie potrafię się przestawić... po prostu inna jakość grania. Inna sprawa że przez przejściówkę o której pisałem wyżej, gry nagle stają się dziwnie łatwe i proste bo AI (nazwijmy to aimem) jest na konsolach zaniżone ;/

    I tak źle i tak nie dobrze...
  • Dziubasek

    #58 | Dziubasek

    2009-10-27 17:56:28

    Dlatego na konsoli można popykać w Mario albo jakiegoś szofer drifta, natomiast piękno FPS najlepiej oddaje ukochany PC.

    Poza tym PC daje o wiele więcej frajdy w klimacie wspólnego grania :) TS i kilkunastu chłopa na kanale - bezcenne :)
  • [fhn]AL|EN

    #62 | AL|EN

    2009-10-31 10:34:25

    Tu macie linka do CoD6:MW2 na XBox'a

    http://www.rlspress.com/games/xbox-360/9226-call-of-duty-modern-warfare-2-xbox360-rf-tl

    Niech ktoś ściągnie i porówna gameplay z CoD4:MW :-]
  • ojc1ec

    #63 | HiS

    2009-10-31 20:22:03

    Ciekawe co na to bufony z Activision, taka wtopa 10 dni przed premierą. Pewnie powiedzą że to wina PC bo to one hostują pliki %)
  • miodek1337

    #68 | MiOdeK aka MdK :D

    2009-11-01 14:55:30

    Ta i ze tego powodu nie bedzie dedykow, a mialy byc po updacie:D
  • zoom

    #65 | zoom

    2009-11-01 11:30:31

    To chyba jakieś niegrywalne wersje bo na PT jeszcze nie ma. A z tego co wiem to tam jest najwcześniej. Swoja drogą na allegro gra kosztuje 120zł więc jeśli w Media-Markt będzie po 99zł to chętnie kupie :-)
  • andrzejq

    #64 | platinium

    2009-11-01 01:57:30

    ch#jnia :)
  • bubzon

    #66 | jon

    2009-11-01 11:52:22

    Wersja grywalna. Kumpel już zassał na darkwarez i przeszedł. Mówi, że szału nie ma. Ogólnie jak nie wydadzą patcha z dedykami to ta gra będzie tylko do single.

    Przejdę ją i wyrzucę do kosza, bo po co mi coś w co nie zagram na necie.
  • Dziubasek

    #67 | Dziubasek

    2009-11-01 14:46:28

    Ta gra jest kolejnym gównem w głębokim kiblu Call of Duty :)
  • zoom

    #69 | zoom

    2009-11-01 15:43:25

    Gra jeszcze nie wyszła a znawców jest już tysiące...
  • majan

    #70 | /foczker

    2009-11-01 15:46:12

    SAMI JESTEŚCIE FAIL I GÓWNA!



    CALL OF DUTY PONAD ŻYCIE!!@!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Dziubasek

    #71 | Dziubasek

    2009-11-01 16:24:17

    Stary spoko to tylko gra...
  • marioseda

    #72 | marioseda

    2009-11-16 20:51:49

    tak pozostaje czekac na BF:BC2
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
  • 1
  • 2
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

4787 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie