Problemy Almost Lost

Dostosuj

Almost Lost

 

Mapy w Quake Live to temat tak długi i rozległy, że praktycznie niemożliwym jest uzbierać do takiego felietonu odpowiednią ilość (innymi słowy: całość) materiałów. Na forach internetowych nie tylko QuakeLive.com, ale również stron społecznościowych takich jak ESReality.com, quake.net.pl czy ClanBase.ggl.com nie trzeba długo szukać by natknąć się na tematy dotyczące wad obecnie granych turniejowych map w Quake Live. Cały czas jednak ciężko dociera do niektórych ludzi pewna rzecz, która z punktu widzenia gracza, który z Quake'iem jest za pan brat od lat oczywista: qztourney6 jest jedną z najgorzej wyważonych map, jakie kiedykolwiek były regularnie używane w trybie duel w jakiejkolwiek grze na silniku Quake'a 3!

 

Słowem wstępu

 

Korzystając z formy mieszanej, języka zapożyczonego z tekstu pisanego nazywanego popularnie "felietonem", w odróżnieniu od "artykułu naukowego" czy "eseju" można odbiec nieco od stwierdzeń do których zawsze trzeba ustosunkowywać się doświadczeniami empirycznie udowodnionymi. Można za to posłużyć się stwierdzeniami celowo wyolbrzymionymi, przesadzonymi i zainfekowanymi dużą dawką ostrej, siarczystej i bezpośredniej prywaty. Problem w tym przypadku polega na tym, iż w kwestii map trzeba jednak trzymać się twardych faktów, czego wiele graczy po prostu nie robi. W chwili gdy piszę te słowa pomimo tego, że zwracam się do czytelników w pierwszej osobie mam zamiar napisać item jak najbardziej obiektywny, pozbawiony sardonicznych uwag i nasycony dużą dozą czegoś, co określamy słowem, które nie musi występować jedynie na politbiuro.pl: merytoryka. Jestem w stu procentach pewien, że niedługo po opublikowaniu tego tekstu w którym daję upust swojemu ciężkiemu do zdzierżenia stylowi i tak znajdą się ludzie, którzy przez cały tekst przebrną i tylko czekam na lawinę komentarzy negatywnie nastawionych do:

  • moich poglądów
  • mojego skilla
  • mojej orientacji seksualnej
  • mojej umiejętności grania innych map niż qzdm6

 

Dzięki Bogu za opcję Nuke'owania!

 

Problemy Almost Lost

 

Wracając jednak do sprawy mapy okraszonej nazwą Almost Lost, identyfikującej się z grą za pomocą plików umieszczonych w skompilowanym pliku bsp o nazwie qztourney6. Przede wszystkim rodzi się w jej przypadku kilka podstawowych problemów wynikających z jej konstrukcji, lecz zanim do nich przejdę, pozwólcie mi nakreślić ich następstwa. Otóż qztourney6 przede wszystkim wymusza jeden podstawowy sposób gry opierający na ciągłej grze na dystans i nadużywaniu Railguna w trakcie, gdy ma się kontrolę na mapie. Okazuje się, że mapa pomimo swojej wielkości jest zbyt otwarta, więc łatwo przemieścić się z jej jednego końca na drugi. Dlatego też najczęściej powtarzającymi się "stałymi elementami gry" są walki na odległość, w trakcie których gracz broniący się próbuje dramatycznie i ofiarnie nie dać się trafić zbierając przy tym jeden marny żółty pancerz, podczas gdy drugi bez większych problemów ma za zadanie wskazać na niego kursorem i strzelić - co w Quake Live zbyt trudne nie jest.

 

Dzieje się tak z kilku powodów, przede wszystkim każdy z armourów na qztourney6 może być z dużą dozą efektywności obstawiany z pozycji oddalonych o paskudnie duże odległości. Dwa niższe armoury mogą być obstawiane, odpowiednio: YA przy PG z 1) wyższej platformy przy LG oraz 2) z narożnika w którym leży paczuszka rakiet. Nawet jeśli uda się nam uniknąć śmierci przy tamtym pancerzu i zaczniemy salwować się ucieczką w, o zgrozo, najbardziej zamkniętą część mapy czyli do Rocket Launchera i żółtej zbroi położonej właśnie przy nim, wystarczy że nasz przeciwnik zrobi dosłownie kilka skoków w bok i jest na pozycji dla nas tak samo zabójczej jeszcze szybciej od nas. Kładka ammo-pack do RL -> shardy -> SG jest dla gracza broniącego się zabójcza, a dla gracza atakującego żałośnie prosta. Kontr-gra przeciwko takiej taktyce jest prawie beznadziejna, ponieważ nie ma jak zadać nawet 1/4 tych samych obrażeń przeciwnikowi atakującemu, ponieważ nigdzie w pobliżu nie ma żadnej ochrony ani broni, którą moglibyśmy się bronić. Pamiętajcie, że Railgun jest schowany właśnie pod tą samą nieszczęsną kładką, z której przeciwnik zwykle strzela, a żeby się do niego dostać, należy pokonać zbyt duży dystans by mieć jakąkolwiek szansę się zbliżyć bez odniesienia fatalnych obrażeń. Nie wspominam już o najwyższej żółtej zbroi, która jest odsłonięta i narażona najbardziej ze wszystkich.

 

Pierwszy armour Drugi armour Trzeci armour Sprawca całego problemu

 

A co z innymi mapami?

 

Oczywiście, sytuacja którą opisałem może zdarzać się w mniejszym lub większym stopniu na każdej innej mapie. Tourney4, dm6 czy tourney7 także mają miejsca używane typowo w obronie, które są równie beznadziejne. Jednak ich różnica polega na tym, że na każdej z nich istnieje wybór stylu gry, który możemy używać, nie istnieje jeden, który jest wyraźnie lepszy od każdego pozostałego. Nawet na Vertical Vengeance da się ostrzeliwać przeciwnika z Railgunem efektywnie np. z Rocket Launchera. Dzieje się tak przez cienkie kładki i duży splash damage z RL. Zresztą, nawet i bez tego ostatniego już w Quake'u 3 pro-q3tourney4 było doskonałą mapą, a czas pokazał, że ewolucje teorii taktycznych na tej mapie prowadzą do przyswajania przez graczy różnych stylów gry, a nie ciągłego, przepraszam za wyrażenie, napier******* z RG.

 

W tym samym czasie na qztourney6 nie istnieje kontr-gra przeciwko RG. Ostatecznym efektem wyżej opisanej sytuacji jest dramat zawsze gdy traci się kontrolę, bo na jej odbicie otrzymuje się z graczem wysokiej klasy szans albo bardzo mało, albo żadnej. W odróżnieniu od Almost Lost, na dm6 da się uciekać przez 10 minut i przy - dosłownie - odrobinie szczęścia nie dać się sfragować nawet raz. Na qztourney4 nie da się utrzymać kontroli przez dłuższy czas, tam gra przypomina odbijanie piłeczki i mapa przede wszystkim stoi pod znakiem walki przez pełne 10 minut; udawało mi się tam odrabiać straty w tempie nawet pięciu fragów na minutę. Qzdm13, to zupełnie inna bajka, a qztourney7 to wg. mnie również nie jest dobra mapa, ale wciąż dużo bardziej zbalansowana niż qztourney6.

 

Dłuższa historia tej opowieści

 

Przyznam, że problem zauważyłem już bardzo dawno i nie będę tutaj krył satysfakcji z faktu, że ostatnio coraz więcej osób z kręgów graczy najlepszych przyznaje mi rację. Na ESReality.com Holandia Jeffrey "draven" Debipersad napisał dziennik na ten sam temat zaznaczając jednocześnie, że Almost Lost może być doskonałą areną, ale nie do 1v1, tylko do 2v2. Popierał go tam m.in. Szwecja Karl "fooKi" Johansson. Ostatnio ClanBase zaczęło głośniej debatować nad zmianami w map poolu w swoim hostowanym turnieju Quake Live 1v1 nie dając żadnych sugestii, która mapa miałaby zostać odrzucona zamiast nowej qztourney9 i tam podobnym ideom wtórował m.in. Austria Richard "noctis" Gansterer. Tourney6 była w tym news itemie jedyną poważną często powtarzaną propozycją na temat mapy, której w ogóle możnaby się pozbyć. Zauważcie, że nie biorę opinii wielu mniej znanych, a jednak bardzo utalentowanych graczy takich jak azmo czy Kujiwa pod uwagę. Wolę opierać się na zdaniu graczy, którzy z Quake 3 spędzili lata, a nie opinie graczy nowej fali, którzy jeszcze muszą się o tej grze sporo nauczyć.

 

Cojones = jaja po hiszpańsku

 

Pozostaje teraz pytanie - kiedy w końcu pojawi się jakiś organizator ligi, który będzie miał na tyle jaj, żeby w końcu nie iść za wszystkimi tylko podjąć nowatorską decyzję i zmienić standardowy map pool? Jestem pewien, że jest to nieuniknione, że jest to tylko kwestia czasu, a ten czas nastąpi najpóźniej gdy skończy się okres zamkniętej bety i w końcu zostaną wprowadzone stare dobre mapy z Quake'a 3, np. hub3aeroq3 czy ztn3tourney1.

 

Swoją drogą, podejrzewam, że Bosko będzie się grało huba z mocniejszym RL i słabszym RG.

KomentarzeKomentarze

  • vTm

    #1 | vtm

    2009-05-23 11:12:27

    ale zes sie naprawcowal :), ale w sumie to prawda z tym almost lost, mapa strasznie nie jest zblilansowana, ciezko sie na niej gra i jak to ujales jak ktos lepszy przejmie kontrole nad najwazniejsza czescia mapy to jest pozamiatane :)
  • miodek1337

    #2 | MiOdeK aka MdK :D

    2009-05-23 21:37:50

    Niby masz racje, ztn3tourney1 to najlepsza duealowa mapa na swiecie chyba, a dm6 to nawet jesli by bylo dobre to sie obrzydliwie znudzilo. Mimo wszystko almost lost mi sie podoba i to najlepszda mapa z QL (a dobrych po prostu brakuje)
  • Grmx

    #3 | OFF @ Grumx

    2009-05-24 11:56:24

    co prawda to prawda, mapa do wymiany. Mam nadzieje ze nowe gowienko za tydzien ktore ma byc DUEL'owa arena, bedzie na tyle dobre ze zastapi t6 na dobre.
    A t6 niech zostanie na 2on2.

    a za to "ztn1" i "aero" powinienes zostac zbanowany z Qlive.
  • Mav9l1ty

    #4 | Mav_

    2009-05-24 16:25:13

    Moje najskrytsze marzenie w kontekście tych sześciu nowych map, to z całą pewnością ztn i hub jako dwie ostatnie z nich.
  • Grmx

    #5 | OFF @ Grumx

    2009-05-24 17:55:13

    ehhh... chcesz grac huba i ztn to zostan przy quake3.
    Dobrze wiesz ze jak dojda te mapy to serwery beda tylko z nimi, wiec bedzie nuda i zygi z flakami, powtorka z rozrywki.
  • Mav9l1ty

    #6 | Mav_

    2009-05-24 19:13:03

    Może i będzie ciągle to samo, ale będzie lepiej niż teraz - obecnie po prostu nie ma dostatecznie dużo dobrych map.
  • Grmx

    #7 | OFF @ Grumx

    2009-05-24 19:34:35

    no to wybacz, ale watpie przecierpiec jakis czas i czekac az beda nowe duelowe mapy a niz grac na starych kotletach. Tak wiec 'lepiej' to akurat moze dla Ciebie :)
  • Mav9l1ty

    #8 | Mav_

    2009-05-25 13:08:19

    Oczywiście, że dla mnie na pewno. Ale nie o to mi chodzi, chodzi mi o to, że przez 9 lat grania w q3/ql nie zdarzyło mi się grać na obiektywnie lepszych mapach niż ztn, dm6 czy t2.

    W CS'ie, dla przykładu, dusta czy traina gra się praktycznie od początku gry i jakoś nie słyszę narzekań.

    Przy czym, nie zrozum mnie źle. Ja jestem dużym zwolennikiem zmian i nowinek, ale po prostu nie widzę w tym momencie lepszych opcji niż przywrócenie starych kotletów, skoro wszystko co ID Software może nam w tej chwili zafundować to co najwyżej średnia tourney7 i bardzo zła tourney6. Na tourney9 grałem kilka dueli i jest całkiem dobra, musiałbym tam troszkę więcej pograć, tho.
  • nergal

    #9 | nergal

    2009-05-26 20:19:33

    lol stanowcze nie dla huba i ztna, dm6 tez powinni wywalic jak i wszystkie stare mapy z q3 wszystkie wymienic ale nie na tak zalosne jak t7:DDDDD
  • n4rf

    #10 | satan

    2009-05-26 20:44:44

    imo hub z tym systemem respow moze byc tragiczny. ztn zawsze lubilem jedynie ogladac. dm6 gra sie fatalnie przez weaponrespaw i wlasnie te zesrane respy. t6 jest takie sobie, szkoda ze stojac na gornym ya slychac przeciwnika przez pol mapy ;\ t7 ma za duzo zbednego h2o, duzych przestrzeni i jest strasznie wolna. imo powrot jak na razie do starych "kotletow" byl by najlepszym rozwiazaniem + system respawnow z q3
  • nergal

    #11 | nergal

    2009-05-27 01:50:28

    ze co? najlepszym rozwiazaniem jest wynajac lukina zeby zrobil mapki!!!!
  • Festival

    #12 | Festival

    2009-05-27 10:23:19

    t6 all nie wiem dlaczego sie spieracie o ta mape jak mi to jedyna normalna mapa (no jeszcze t7) z pakietu standardu w duelu do ql

    bardzo mi przypomina stylem mape z q2 q2rdm2 - masz rg = jestes pro :))
    i to wlasnie jest fajne i kreci prawdziwych chlopakow ;D masz duza rure = jestes boski i sie dla dziewczyn podobasz moze to wlasnie was od niej odpycha :D:D:D
    bhahaha walka o wplywy ;]
  • wiecek.

    #13 | wii

    2009-05-27 12:34:18

    przechwalanie się kto ma większe to i to nie jest dla dużych chłopaków tylko zakompleksionych pizdek ;) T6 to dno nie mapa, zfarcisz jedna akcje przejmiesz rg i 9:30min to już tylko formalność i nudna gra...
  • SpOOnman

    #14 | SpOOnman

    2009-05-27 14:06:36

    Mav a co sądzisz o House Of Decay (t9) ? Nie wiem dlaczego nie jest brana pod uwagę. Mi (amatorowi) gra przypomina szybką rozgrywkę na cpm3 albo hub3. Co sądzisz?
  • Mav9l1ty

    #15 | Mav_

    2009-05-27 18:56:23

    Nie grałem tam dużo, raptem 3-4 duele. Ale z tego ~co~ grałem mapa wydaje mi się super fajna.

    Dziwią mnie tylko trochę jej porównania do starej t2, bo t2 to była jednak mapa dużo bardziej zróżnicowana jeśli chodzi o style gry. t9 jest szybka jak hub i taka gra się tam najlepiej sprawdza. Chociaż, kto wie? Może z czasem przyjmą się również zagrania typowo defensywne na t9?
  • SpOOnman

    #19 | SpOOnman

    2009-05-28 15:26:16

    Nie wiem, czy mam Cię w friendsach, ale chętnie zagram duela tam. Z bloodpa1ntem prawie zremisowałem... :P 5:19 :P
  • Festival

    #16 | Festival

    2009-05-27 23:43:50

    wiceg, chillout to tylko takie "dla jaj bylo" a ty juz serio... (chociaz dla jaj w tym przypadku mozesz tez odebrac inaczej:ASD)
  • CoDplPhoenix

    #17 | Phoenix# ₪ ø lll ·o.

    2009-05-28 08:49:23

    Fajnie tak sobie poczytać o kłejku ^^ :D
  • 117

    #18 | 117

    2009-05-28 09:53:03

    monsoon z q4 i byloby bosko
  • El-Mo

    #20 | El-Mo

    2009-05-28 16:25:13

    jak skonczy się beta to bedzie mozna dyskutowac o mapach, ale narazie to prawa autorskie nie pozwalaja i trza gra na tym co jest o =p
  • SpOOnman

    #21 | SpOOnman

    2009-05-28 18:22:32

    A co się zmieni po becie? Wpływu na mapy i tak nie będziesz miał.
  • n4rf

    #24 | satan

    2009-05-29 13:14:10

    ale ma byc hub i ztn ;f
  • SpOOnman

    #25 | SpOOnman

    2009-05-29 14:09:16

    Ludzie chcą, ale wcale być nie musi. Nie widziałem, żeby z id ktoś to potwierdził. Mówią, że jeszcze nie wiedzą jak to będzie, czy jak to zrobić.
  • SpOOnman

    #26 | SpOOnman

    2009-05-29 14:09:43

    Ludzie chcą, ale wcale być nie musi. Nie widziałem, żeby z id ktoś to potwierdził. Mówią, że jeszcze nie wiedzą jak to będzie, czy jak to zrobić.
  • Grmx

    #22 | OFF @ Grumx

    2009-05-29 12:44:30

    pogralem z 5meczy na tourney9, i jest wiele fajnych i ciekawych sposobow na gre... kazdy znajdzie cos dla siebie, wolny sposob gry czy badz szybki. ogolnie mapa o niebo lepsza a niz tourney6.
  • Mav9l1ty

    #23 | Mav_

    2009-05-29 12:50:52

    co racja to racja

    z tym, że cholernie ciężko mi tam zwolnić grę przez te teleporty, już na hubie było łatwiej xD
  • Dodawanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
    Jeżeli nie jesteś jeszcze użytkownikiem eSports.pl, możesz się zarejestrować tutaj.
Komentarze pod artykułami są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu eSports.pl oraz serwisów pokrewnych, który nie ponosi odpowiedzialności za treść opublikowanych opinii. Jeżeli którykolwiek z postów łamie zasady, zawiadom o tym redakcję eSports.pl.
Dołącz do redakcji portalu eSports.pl!

Ostatnio publikowane

Napisz do redakcji

W tej chwili żaden z naszych redaktorów nie jest zalogowany.

Ostatnie komentarze

Ostatnio na forum

Statystyki Online

1838 gości

0 użytkowników

0 adminów

Ranking Użytkowników

WynikiAnkieta

Co było dla Ciebie największym zaskoczeniem podczas WCG Polska?

  1. 0%

    Słaba postawa Fear Factory

  2. 0%

    Dobra gra UF Gaming

  3. 14%

    Tłumy widzów na sali kinowej

  4. 14%

    Mało miejsca

  5. 71%

    Nie byłem i nie interesuje mnie to

Nasi partnerzy

  • Shooters.pl
  • Cybersport

Wszelkie prawa zastrzeżone (C) eSports.pl 2003-2024

Publikowanie materiałów tylko za zgodą autorów.

Wybierz kategorie