Zacznijmy z grubej rury. Kiedy narodził się pomysł stworzenia ligi?
Alu3: Pomysł powstał pod koniec maja 2008 roku i miał na celu zrzeszenie wszystkich graczy w CoD4 na jednym forum, w celu poznania się, wymiany poglądów i doświadczeń na temat samej gry. Najpierw ręczne wysyłanie dwóch pytań do wszystkich znajomych grających w Calla, czy takie forum miałoby sens istnienia i jeśli tak, to czy sami by się zarejestrowali. Około 90% było na tak, więc 1 czerwca forum ruszyło. Po kilku dniach padł pomysł zrobienia Ligi. Nie minęły 2 tygodnie, a mieliśmy napisany regulamin, terminarz i pierwszą kolejkę za sobą.
Pierwszemu sezonowi nadaliście przydomek BETA. Co było tego powodem?
Liga ta została ochrzczona mianem Bety, ze względu na świadomość, że nie wszystko da się idealnie dopracować i na pewno zdarzą się jakieś przypadki, których regulamin nie obejmował. Tak też się stało i po spisaniu drugiej wersji regulaminu, we wrześniu wystartowaliśmy na nowej stronie - www.ligacod4.tk rozpoczynając pierwszy nieoficjalny sezon (ogólnie drugi).
Dlaczego postawiliście na Call of Duty 4?
CoD4 jest swego rodzaju fenomenem, nie tylko na scenie komputerowej, ale także na konsolowej. Żywotność tej gry jest niesamowita, wciąż przybywa nowych użytkowników. To wszystko jest możliwe dzięki genialnemu multiplayerowi i miodności płynącej z gry. Jest to tytuł, który potrafi wciągnąć, uzależnić i zmienić postrzeganie shooterów. Tak było w moim przypadku. Poza tym w naszym kraju jest dość duża baza posiadaczy tej produkcji. Chcieliśmy mieć możliwość grania z naszymi rodakami i rywalizowania z nimi na polu bitwy.
Alu3: W momencie, kiedy powstawał pomysł stworzenia ligi, na rynku z liczących się shooterów obecne były tylko dwie produkcje - Resistance i CoD4. Jako, że więcej znajomych (ba, prawie wszyscy) grało w Calla to nie było innej możliwej gry do wyboru. Jak widać był to trafny wybór, który daje nam fundamenty pod dalsze działania.
TKsoldierPL: Ponieważ ta gra ma najbardziej grywalny multiplayer. Dlatego tak dużo ludzi w nią gra. Przez dłuższy czas była ona jedyną grą na PS3 z tak dobrym multiplayerem. Jednak jesteśmy przekonani, że liga nie skończy się tylko na CoD4.
Myśleliście już nad kontynuacją Modern Warfare?
Nie możemy również zapomnieć o zbliżającej się wielkimi krokami kolejnej części CoD-a, Modern Warfare2. Już teraz ponad 90% naszych użytkowników zadeklarowało się, że kupi tę grę. Tym razem chcemy wystartować z rozgrywkami prawie równo z premierą, co daje nam dużą przewagę w stosunku do jej poprzedniczki, kiedy to ruszyliśmy z ligą ponad pół roku po wydaniu gry. Liczymy na duże zainteresowanie w tej materii.
Prócz CoD-a macie zamiar objąć w przyszłości jakieś inne gry?
Zaczęliśmy od CoD4, jako od gry mającej największy potencjał online, obecnie pracujemy nad regulaminem do Killzone 2, ruszyły już zapisy, można zgłaszać klany do rozgrywek. Pokładamy duże nadzieje związane z tym tytułem ze względu na całą machinę marketingową, jaka została stworzona, a także liczymy na jej dużą popularność w naszym kraju. Wśród 80 tys. sprzedanych konsol PS3 w Polsce, gra ta znalazła podobno już 30 tys. nabywców. Potencjał jest ogromny biorąc pod uwagę fakt doskonałego supportu rozgrywek klanowych z poziomu samej gry.
Produkcja studia GG to również FPS, a nie myśleliście o grach innego typu?
Poważnie zastanawiamy się także nad stworzeniem jakiejś ligi piłkarskiej, nie wiemy jeszcze czy to będzie PES czy FIFA, mając jednak na uwadze ostatni turniej w Warszawie, gdzie do udziału zgłosiło się ponad 500 uczestników, liczymy na sukces.
Bartek "Afek" Ziołkowski we własnej osobie
W jaki sposób nawiązaliście współpracę z ESL?
Na początku naszej drogi nie śniło nam się nawet, że nasza pasja może zaowocować współpracą z takim potentatem jak ESL. Co więcej, do tej pory serwis ten uważany był jako bastion gier PC, więc tym większa jest nasza radość z takiego rozwoju sytuacji. Po zakończeniu drugiego sezonu naszej ligi postanowiliśmy zacząć się promować. W całym natłoku wysyłanych maili przewinął się jeden od ESL. Na początku ciężko było nam uwierzyć, nie byliśmy pewni, czy to, aby nie jest pomyłka. Zastanawialiśmy się czy są świadomi tego, że gramy na konsolach, a nie PC. Po wymianie pierwszych maili zaczęła się krystalizować wspólna wizja współpracy. Długo trzymaliśmy to w tajemnicy przed naszymi użytkownikami, nie wiedząc czy tak naprawdę coś z tego wyjdzie. Udało się! Jesteśmy po rozegraniu pierwszych kolejek w nowej lidze.
Jakie korzyści przyniesie wam owa kooperacja z ESL?
Alu3: Najważniejszą korzyścią wynikającą ze współpracy z serwisem ESL jest rozwój e-gamingu na konsoli PlayStation 3. Powszechnie wiadomo, że większy prestiż serwisu zajmującego się zorganizowaną formą rozgrywki, jaką zapewne jest Liga, daje możliwość zrzeszenia dużej liczby graczy. Mamy także monopol na rozgrywki na PS3 w Polsce, co zamierzamy wykorzystać. Kolejną korzyścią dla graczy jest poszerzenie z naszej strony wsparcia ligowego dla kolejnych produkcji umożliwiających rywalizacje na konsoli.
Myśleliście już nad zorganizowaniem imprezy LAN-owej?
Zależy nam na zgromadzeniu jak największej liczby graczy, dla których będziemy mieli możliwość zorganizowania pierwszego w pełni profesjonalnego polskiego LAN-a na PS3. Uważam, że to by było świetne ukoronowanie naszej dotychczasowej pracy. Niestety w chwili obecnej nie mamy na to ani środków finansowych ani możliwości. Tworzymy grupę ludzi, którzy poświęcają swój czas realizując pasję. Nie mamy z tego żadnych pieniędzy, a tylko czystą satysfakcje. Mamy nadzieję, że uda nam się zainteresować potencjalnych sponsorów, którzy mogliby ufundować nagrody dla zwycięzców, czy pomóc w organizowaniu wspomnianego LAN-a. Planujemy też stworzyć w pełni profesjonalną stronę, która będzie wizytówką ligi. Aktualnie trwają dyskusje wśród użytkowników naszego serwisu nad zbiórką funduszy na ten cel.
Tak więc przed wami długa droga do własnego LAN-a, ale co macie zamiar zrobić w niedalekiej przyszłości? Jakie są wasze dalsze plany?
Pewną nowością w kolejnym sezonie jest uruchomienie naszego kanału TV, w którym puszczamy najciekawsze mecze kolejki live. Jest to dla nas kolejne doświadczenie, a także szansa na trafienie do szerszego grona odbiorców. W lidze Call of Duty wystartowaliśmy również z fazą play-off. Mamy zamiar zorganizować kilka turniejów pobocznych np. 3vs3 pistols only, 1vs1 i inne. Cały czas rozbudowujemy naszą bazę użytkowników, tak by stać się interesującym partnerem do rozmów z polskim odziałem SONY, sponsorami. Mamy nadzieję ze zaowocuje to zorganizowaniem pierwszego polskiego LAN-u na PS3, a także ciekawymi nagrodami dla zwycięzców.
Wiem, że sam grasz na co dzień w CoD4 na PS3 i uczestniczysz w PS3Liga. Nie przeszkadza ci to w jednoczesnym prowadzeniu tej ligi i jej administrowaniu?
Na pierwszy rzut oka mogłoby się tak wydawać, na szczęście funkcje administracyjne pełni kilka osób z różnych klanów, w regulaminie mamy punkt, że wszelkie kwestie sporne dotyczące moderatora mają być rozwiązywane przez innych adminów niezwiązanych ze sprawą. Staramy się zachować obiektywizm i równo traktować każdego uczestnika naszej ligi, mam nadzieję, że to nam wychodzi. Zdarzały się oczywiście głosy o bycie stronniczym, na szczęście mamy regulamin i każdą naszą decyzję podpieramy właśnie nim i solidnie staramy się ją uargumentować, tak by nasze działania były jasne dla zainteresowanych
Czy według Ciebie gracz ligi powinien być jednocześnie jej sędzią?
Administratorzy nie są arbitrami, nazwałbym ich raczej koordynatorami, po to tworzyliśmy klarowny regulamin, by na jego podstawie można było jasno i jednoznacznie interpretować wszelkie kwestie sporne, poza tym, jak już wspomniałem jest nas kilku i każdy wyraża swoje zdanie w danym temacie, dlatego nie widzę tutaj konfliktu interesów, że organizator jest jednocześnie uczestnikiem ligi.
Bartek w akcji z PS3
Zostawmy już Ligę, przejdźmy do kolejnej sprawy. Jakie są zalety i wady grania na PlayStation 3.
Każda gra jest dostosowana do architektury konsoli, a co za tym idzie unikamy sytuacji, że będzie się ścinała lub nie ruszy. Nie trzeba instalować gier na konsole (w większości przypadków). Wkładasz płytkę i grasz. Do tego nowe konsole, jak PS3 to również centrum multimedialne. Czytnik różnorakich kart pamięci (CF,SD), odtwarzacz filmów HD (blue ray), posiada możliwość przeglądania zdjęć lub robienia efektownych prezentacji. Do tego Internet, przeglądarka, wideo-rozmowy, lub głosowe. Opcji jest masa. Komputer trzeba modernizować co jakiś czas, a konsole kupujesz raz i grasz, nie martwisz się o hardware.
Możesz grać na dużym TV wygodnie leżąc na łóżku lub siedząc w fotelu, na komputerach jesteś skazany na monitor zazwyczaj dwudziesto kilku calowy i to wszystko, do tego musisz mieć oparcie dla myszki.
Niestety gry na konsole są sporo droższe od ich odpowiedników komputerowych, na PS3 nie ma kopii zapasowych. Istnieje za to możliwość wymiany gier, co jest swego rodzaju alternatywą dla kupowania. Koszt jest niewielki, w porównaniu z kupnem gry, a na bieżąco możesz sprawdzać najnowsze tytuły. Rynek konsol w naszym kraju dopiero raczkuje. Jeżeli chodzi o gry to dominuje gatunek FPP, TPP jest mało ciekawych przedstawicieli RTS, jednak nadchodzący nowy Red Alert ma to podobno zmienić.
Czym różni się gra multiplayer na PS3 od tej na PC?
Jeżeli pytasz o różnice dotyczące samej rozgrywki, to wynikają one z innego systemu sterowania, to oczywiste. Na konsolach nie posiadamy żadnych modów, nie musimy mieć wykupionych serwerów, cały support od strony technicznej jest zapewniony przez producenta gry, nie ma aimbotow, ani żadnego cheatowania z oprogramowaniem. To najważniejsze i korzystne różnice.
Wielu graczy PC-towych nie może pojąć jak można grać w FPS-y na konsoli. Wyjaśnij im to.
Na świecie konsole to tak naprawdę przyszłość gier FPS, nie chciałbym nikogo urazić, ale jak długa jeszcze będzie żywotność CS-a? W stanach większość turniejów shooterowych jest przeprowadzana właśnie na konsolach, co było nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu. Zmodyfikowane i zoptymalizowane sterowanie umożliwiło konsolom wkroczenie w tę dziedzinę gier. Konsole to przyszłość, a gra w FPS-y na padzie nie jest taka trudna, jak się może wydawać.
Czy gracz posługujący się padem ma szanse pokonać osobę korzystającą z klawiatury i myszki (odnośnie gier typu FPS)?
Zacznijmy od tego, że dobre posługiwanie się padem wymaga naprawdę wielu godzin ćwiczeń. Jest to system mniej intuicyjny na początku, ale po opanowaniu podstaw jest naprawdę ergonomiczny. To normalne ze graczowi PC-towemu, przyzwyczajonemu do posługiwania się myszką i klawiaturą może się wydać absurdalne i nieporęczne, a nawet toporne, Każdy z tych kontrolerów ma swoje wady i zalety, celowanie padem wymaga większej precyzji, myszka jest łatwiejsze, zwrotność jest większa na padzie. Na PS3 powstały nawet specjalne kontrolery mające na celu imitować mik, jest to seria frag fx, składa się ona z myszy optycznej do celowania i połowy pada z jednym analogiem do poruszania. Uznawane jest to jednak za swego rodzaju oszukiwanie i gracze używający tego sprzętu nie cieszą się szacunkiem, są zazwyczaj wyzywani od n00bow <śmiech>. Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta. Chciałbym kiedyś być świadkiem takiego pojedynku.
Jak pewnie wiele osób. W imieniu całej ekipy eSports.pl życzę wam powodzenia. Na koniec możesz zareklamować PS3Liga i przekonać do siebie jeszcze niezdecydowanych graczy.
Alu3: PS3Liga to scena zrzeszająca wszystkie klany grające w CoD4 na PS3, ciągłe dążenie do promowania i rozwijania owej sceny, wdrażanie nowych lig, wsparcie ESL, w przyszłości zapewne w zależności od zainteresowania LAN-y, spotkania, planowane nagradzanie najlepszych, wywiady... Założenia są ogromne i lwia ich cześć została już zrealizowana. Im więcej osób będzie zrzeszonych, tym szybszy nastąpi rozwój sceny konsolowej. Liczymy na duże zainteresowanie sceną Killzone 2. Gra, która sprzedała się w Polsce w ponad 30 tys. nakładzie jest skazana na sukces, który zamierzamy wykorzystać w naszych planach. Wierzymy, że są ludzie, którzy także chcą wspomóc scenę konsolową, nierozwiniętą jeszcze w takim stopniu jak scena PC, ale działającą dynamiczniej, mającą większe pola manewru. Zapraszamy wszystkich graczy, którym nie obca jest rywalizacja pod wieloma tego słowa znaczeniami na naszą oficjalną stronę www.ps3liga.pl.
Wstęp | Wywiad
- 1
- 2
#34 | cOLE
2009-03-26 10:28:39
#35 | jason.paury
2009-03-26 12:45:14
#36 | lecho
2009-03-26 15:34:44
#40 | afek
2009-03-26 17:11:13
nigdzie nie napisalem ze konsole sa lepsze od komputerow PC , a tu nagle podniósł sie raban, jest to pewna alternatywa i bardzo dynamicznie rozwijajaca sie galaz przemyslu rozrywkowego, biorac pod uwage fakt ze konsole staja sie bardzo uniwersalnymi urzadzeniami. przy dotychczasowej tendencji rozwoju wizja zmian jest nieunikniona, potwierdzaja to sami developerzy ktorym bardziej oplaca sie produkowac gry na rynek nie skazony piractwem. przemawia tu sama ekonomia, zaden z producentow nie jest caritasem i nie robi tego z checi rozwoju sceny gamingowej, im zalezy na pieniadzach a te sa wieksze w konsolach, sprawa prosta, porownujac ceny gier ( cod4 na pc w granicach 100 pln, na konsole 200 ) rachunek jest prosty.
nie mowie ze obecna geneacja przejmie paleczke pierszenstwa, ale kolejne maja na to wielkie szanse, taki byl przekaz powyzszej rozmowy
a osoby nietolerancyjne i ograniczone na wizje rozwoju i tak zostana przy swoim zdaniu, chcialem pokazac pwna alternatywe ktorej istnienia nie mozecie zaprzeczyc
pomimo niecheci z waszej strony pozdrawiam
#49 | AL|EN
2009-03-27 11:02:50
#42 | cOLE
2009-03-26 17:29:33
#43 | AL|EN
2009-03-26 17:42:31
"Na świecie konsole to tak naprawdę przyszłość gier FPS"
"Konsole to przyszłość, a gra w FPS-y na padzie nie jest taka trudna, jak się może wydawać."
"celowanie padem wymaga większej precyzji, myszka jest łatwiejsze, zwrotność jest większa na padzie."
"Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta"
+ cała reszta bredni o tym jakie to konsole są zajebiste a PC'ty be ?
#45 | cOLE
2009-03-26 18:08:52
#63 | niuss
2009-04-09 13:42:01
#46 | jason.paury
2009-03-26 18:49:44
Jasne, z legalnym aim-botem do opanowania nawet przez średnio-inteligentnego szympansa :D
#64 | niuss
2009-04-09 13:43:14
#67 | jason.paury
2009-04-10 10:15:42
#47 | Reap
2009-03-26 20:41:19
#65 | niuss
2009-04-09 13:44:00
#48 | jon
2009-03-26 23:00:47
Rozumiem, że są ludzie którzy lubią grać na konsolach, ale nie mieszajcie się do świata PC. Najlepiej grajcie sobie w swoich turniejach, a my będziemy grać w swoich i każdy będzie zadowolony.
PS
Co do twierdzenie, że na konsolach nie ma piractwa to nie był bym tego taki pewien. Kogo stać na gry za 200 zł lub więcej? Nie wiem jak jest z ps3 bo nie miałem z tą konsolą styczności. Mam natomiast kilku znajomych, ktorzy posiadają xboxa 360 i wszystkie są scrackowane (chyba zmieniony soft czy coś). Można takie już gotowe kupić na allegro lub pojechać np. do Poznania i tam za cenę jednej gry tj. 200 zł można scrakować konsolę. Nie popieram piractwa, ale nie wciskaj kitu, że konsole są święte i to się ich nie tyczy.
Może na zachodzie gdzie wszyscy zarabiają w euro jest inaczej, ale nie tutaj.
Przy okazji da się na konsoli postawić serwer, żeby można było zrobić sobie lana w grę? Czy bez kompa się nie obędzie?
#50 | Zajaco
2009-03-27 15:01:42
Dawno nie spotkałem takiego "Pececiarza" ,który konsoli nigdy na oczy nie widział, a wypisuje rzeczy o których nie ma pojęcia. Każdy Twój argument mija się z prawdą i konsola nie jest jak Ty to powiedziałeś "uposledzonym PeCet-em" jeśli Ty tak sądzisz to ktoś tu jest upośledzony ;]
A co do artykułu to moge powiedzieć, że konsole to przyszłość wszystkich gier nie tylko FPS'ów !
#52 | AL|EN
2009-03-27 16:09:43
Każdy z IQ powyżej 85 potrafi zobaczyć jakie brednie koleś wymyślał, szczególnie jeżeli chodzi o pad vs myszka i użyteczność konsoli vs użyteczność PC ale ty chyba musisz spać ze swoją konsolą żeby nie widzieć/nie chcieć zobaczyć oczywistych rzeczy.
Wpadłeś tutaj z tej strony ligi i stać cię tylko na obelgi ? Podważ moje augmenty jeżeli potrafisz ok ?
#51 | zZz
2009-03-27 15:15:19
"celowanie padem wymaga większej precyzji, myszka jest łatwiejsze, zwrotność jest większa na padzie."
haha, ciekawe jak dużą zwrotność ma niby pad, skoro na myszce mogę ustawić sobie np. sens 300 i jednym ruchem ręki zrobić killkadziesiąt obrotów w sekundę ;]]]
""Co do pojedynku mysz vs pad, to wszystko zależy od wytrenowania zawodników, uważam, że walka pomiędzy nimi mogłaby być zacięta""
a ja uważam że na padzie nie zdobędzie nawet fraga ze średnim graczem pc'towym.
Ogólnie po przeczytaniu tego wywiadu mam wrażenie że nigdy nie grałeś na komputerze, bez kitu..
#53 | Venomen
2009-03-27 16:52:05
#54 | b3d
2009-03-27 18:15:41
#55 | cOLE
2009-03-27 20:15:18
#56 | z1ppi
2009-03-28 13:41:15
#57 | Pelikan
2009-04-05 21:49:17
oczywistym faktem jest ze jak jeden z drugim nabem wywalil 20$ - 50$ za skila na forum netcoders.cc lub innym zacnym priv-hax comunity to teraz bedzie sie unosil i dyskredytowal tego typu inicjatywy
z mojej strony sprawa jest bardzo prosta
po 9 latach czynnego grania w roznych klanach w rozne gry moge jasno stwierdzic ze gry FPS na PC w sieci sa w 80% zainfekowane cziterstwem co w calkowitym stopniu odbiera jakikolwiek sens istnienia lig czy klanow.
Wystarczy odwiedzic CB czy ESL i sprawdzic jak wyglada frekfencja klanowek we wszystkich ladderach/grach jakie tam sie znajduja.
W wymienionej tutaj grze czyli CoD4 w Polskim ladderze frekfencja obecnie wynosi 13 klanowek na miesiac - ZENADA.
Laddery takich "popularnych" gier jak CS czy CoD poprostu zdychaja - nikt nie gra.
Topowe klany sceny CS 1.6 nawet nie istnieja w necie tylko graja live na eventach bo dokladnie wiedza ze spotkanie z pierwszym lepszym klanem netowym na klanowce CB czy ESL skonczyloby sie masakra sztrelajacych przez sciany 12 letnich cziterqf z wielkimi pryszczami na nosie.
Oczywiscie jest to bardzo zrozumiale bo kazdemu odechce sie grania klanowek gdy przyjdzie miu sie zmierzyc z strzelajaca sciana rodem z forum netcoders.cc
Takze STFU cziterskie nooby - wracajcie na mpc forum sprawdzac update i status detected waszych skilow i pozwolcie takim ludziom jak AFEK wprowadzic swiat esportowy w nowy wymiar - wymiar czystej rywalizacji ludzkich umiejetnosci.
zegnam ozieble.
#59 | T1x
2009-04-06 21:41:01
#60 | AL|EN
2009-04-07 14:10:34
Nie chce mi se nawet za dużo pisać bo każdy widzi, że jesteś upośledzony skoro musisz, że 80% to cziterstwo, cziterów nie wykrywają itp
EDIT: W Qłejku cziterzy z wallhakami, aimbotami dostają 30 do 0 xD
#66 | niuss
2009-04-09 13:48:01
#58 | Squall
2009-04-06 21:34:51
#68 | nie aktualne
2009-05-19 23:18:14
#69 | AL|EN
2010-07-23 21:22:15
xDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Otóż najlepsi konsolowi gracze dostawali baty od średniaków z PC, nie udało im się nawet raz wygrać! Microsoft się przestraszył całkowitego załamania rynku konsol bo miliony graczy zaczęłoby dostawać takie baty tylko dlatego ze grali na padzie że albo przestawali by grać albo zaczęli by kupować PeCety xDDD. Więc skasował projekt całkowicie !
Tu macie źródło:
http://www.rahulsood.com/2010/07/console-gamers-get-killed-against-pc.html
Niech to będzie ostatni argument w tej sromotnie przegranej przez pad walce HA HA HA HA